Tempat Wisata Menarik Di Malaysia

Informasi Tempat Wisata Menarik Di Malaysia | Wisata Kuliner Malaysia | Medical Tourims Malaysia

Masjid Negara Malaysia Yang Mempesona

Masjid Negara Malaysia Yang Mempesona, Masjid / Mesjid (Mosque) adalah sebuah tempat ibadah khusu umat Islam diseluruh dunia, Masjid adalah sebuah tempat yang sesuai untuk mencari kedamaian. Kali ini Admin ingin membahas tentang Masjid Negara Malaysia yang katanya memiliki arsitektur dan desain interior yang begitu menakjubkan. Jika anda mengingikan suasana tenang dan damai di Kuala Lumpur disinilah tempatnya.

Masjid Negara Malaysia
inilah pemandangan Masjid Negara Malaysia

Masjid Negara Malaysia terletak tepat dipusat Kota Kuala Lumpur, Menurut sejarahnya Masjid Negara Malaysia ini dibangun pada tahun 1963 dan diresmikan pada tanggal 27 Agustus 1965, dikatakan Masjid ini mampu menampung Jemaah dalam satu-satu masa sehingga 15.000 jemaah. Masjid Negara Malaysia di desain oleh arsitektur orang Malaysia sendiri yaitu Datok Baharuddin Kassim, Desain dan Bentuk Masjid Negara Malaysia ini dikatakan mempunyai corak islami dan modern namun tetap mengutamakan ciri-ciri adat budaya Melayu Islam Malaysia seperti bentuk pintu gerbangnya yang menyerupai rumah panggung Melayu. 

Masjid Negara Malaysia
Interior Masjid Negara Malaysia

Selain Datok Baharuddin Kassim ada dua orang lagi yang mendesain Masjid Negara Malaysia ini yaitu Hisham Albakri dan Seorang artitek inggris bernama Howard ASley, Dikatakan Mesjid ini adalah Mesjid yang modern dan sangat Megah di Kuala Lumpur dimana strutuk bangunannya merupakan simbol aspirasi bangsa Melayu Malaysia yang pada saat itu baru saja mendapatkan kemerdekaan dari Kerajaan Inggris.

Apa yang admin lihat dalam Masjid ini, selain arsitektur yang canggih, Masjid Negara Malaysia ini juga sangat luas dimana keluasan semua kawasan Masjid Negara Malaysia mencapai 13 Hektar dan untuk luas bangunan utamanya sekitar 3 hektar, Untuk pengetahuan anda Masjid ini mempunyai tujuh pintu gerbang, dan Desain interiornya sangat detail sekali, tentunya anda akan terpesona ketika berada didalamnya. Tempat wudhunya juga sangat luas dan sangat dijaga kebersihannya, disamping tempat wudhu ada juga tempat buang air yang terdiri dari beberapa kamar kecil.

Tempat Wudhu dan Buang air | Photo Fahmianhar.com

Cara Pergi Ke Masjid Negara Malaysia

Cara Pergi ke Masjid Negara Malaysia adalah sangat mudah selain terletak di pusat kota Kuala Lumpur ianya juga sangat dekat dengan stasiun Kereta Api Kuala Lumpur, anda juga bisa pergi dengan Teksi untuk mencapai Masjid Negara Malaysia. Alamat Masjid Negara Malaysia adalah Jalan Perdana Kuala Lumpur Malaysia dengan kode pos 50480.


Back To Top