Senin, 19 Oktober 2015

Ini Dia Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong Atau Traveling

Ini Dia Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong Atau Traveling - Jika anda baru pertama kali pergi melancong keluarga Negeri tentunya anda wajib membaca Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong ini, manfaatnya ya sebagai pengetahuan apa saja yang harus anda persiapkan / siapin sebelum melakukan traveling. Ada 12 Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong yang saya peroleh dari Bagian Kementerian Pelancongan Malaysia, dan diharapkan bisa bermanfaat buat semua. Seperti apa saja Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong tersebut? Mari kita simak !
Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong Atau Traveling

  1.  Menabung, Ini adalah kunci utama jika anda sudah punya uang yang mencukupi untuk melancong. Jika anda serius ingin melancong keluar Negara atau kemana mulailah menabung sejak awal, pastikan anda mengasingkan uang yang akan anda belanjakan untuk percutian anda dalam tabungan khas, disiplinlah menabung sehingga anda rasa uang tabungan anda sudah mencukupi untuk melancong.
  2. Paket Promosi Pelancongan, Apabila memilih untuk Melancong keluar Negara, pilihlah Negara yang mengadakan promosi pelancongan. Tanyakan agen-agen pelancongan terdekat didaerah anda atau bisa juga browsing online. Selidiki / pelajari terlebih dahulu tempat-tempat menarik di Negara yang anda ingin kunjungi, supaya percutian anda diisi dengan aktivitas dan pemandangan yang memberikan kepuasan percutian yang maksimum. Biasanya menjelang musim dingin, Negara-negara di Eropah sering mengadakan promosi pelancongan.
  3. Planning Pelancongan, Sebelum pergi untuk melancong atau traveling, anda perlu melakukan persiapan diri dan minda dengan perancangan yang rapi dan teliti. Tetapkan dengan benar Negara, kota atau tempat pelancongan yang sesuai sepanjang tempo liburan anda. Lakukan pendaftaran di tempat yang akan anda kunjungi. Untuk menghemat tenaga, uang dan masa, Rencanakan terlebih dahulu untuk mengunjungi lokasi menarik terdekat dalam waktu sehari. Melalui rencana itu, anda boleh mengetahui jenis pengangkutan ke lokasi pilihan dan bayaran ongkos yang harus anda tanggung.
  4. Anggaran Sewaktu Melancong, Sediakan anggaran pengeluaran harian semasa anda melancong, termasuk biaya penginapan, biaya makan, pengangkutan, dan oleh-oleh yang akan dibeli. Membuat kalkulasi pengeluaran sewaktu melancong adalah satu langkah wajib bagi mengawal pengeluaran anda sewaktu melancong, terutama jika anda melancong keluar Negara. Apabila Melancong ke luar negara, anda juga haruslah mengetahui nilai tukar mata uang di Negara yang ingin dikunjungi supaya percutian tersebut sesuai dengan anggaran pengeluaran anda. Ini juga penting bagi mengelakkan anda tertipu sewaktu menukar uang. Mengetahui nilai tukar mata uang di Negara yang akan anda kunjungi memudahkan perencenaan pengeluaran anda terutama ketika belanja.
  5. Pesan Tiket lebih awal, Industri pelancongan banyak bergantung kepada keadaan ekonomi sesebuah negara serta permintaan pelancong lokal atau asing. Oleh itu, adalah lebih baik jika anda memesan tiket penerbangan atau tiket bus lebih awal, bagi mendapatkan harga yang murah. Pemesanan saat akhir adalah sangat mahal dan merugikan terutama ketika musim perayaan dan libur sekolah. Begitu juga dengan hotel / penginapan ada baiknya anda pesan lebih awal. Anda juga haruslah membuat pemesanan lebih awal bagi mengelakkan kesesakan atau sebarang masalah diwaktu ada melancong.
  6. Melancong bersama anak-anak, Jika Melancong bersama anak-anak, pastikan persiapan makanan dan kelengkapan mereka yang lain. Jika tempat yang ingin dituju menyediakan kelengkapan dan makanan yang bersesuaian untuk anak-anak anda, pastikan anda memasukkan keperluan biaya ini dalam anggaran biaya pelancongan anda. Jika anda lebih nyaman untuk membawa semua kelengkapan anak-anak anda sendiri semasa Melancong, pastikan anda membawa kelengkapan yang secukupnya dan harus mempersiapkan diri dan pikiran anda untuk tenaga dan perhatian yang diperlukan untuk mengawasi bagasi yang banyak. Di sini, perancangan yang rapi juga memainkan peranan yang penting.
  7. Peta Pelancong, Sebaik saja anda sampai ke tempat pelancongan yang anda tuju, pastikan anda membeli peta tempat tersebut. Ini akan memudahkan anda untuk merancang jenis transportasi yang sesuai untuk pergi mengunjungi tempat wisata menarik yang telah anda tetapkan sebelumnya.
  8. Transportasi, Dapatkan informasi yang cukup mengenai tempat atau negara yang ingin dilawati supaya lebih nyaman dan mudah bergerak serta merencanakan aktivitas dan tempat yang bakal dikunjungi. Pilih transportasi yang paling murah serta pemandu pelancong yang tahu mengenai selok-belok kawasan percutian tersebut bagi mengelakkan anda daripada ditipu ataupun tersesat. Apabila anda Melancong di dalam kelompok atau beramai-ramai, anda dianjurkan menggunakan perkhidmatan teksi kerana ia lebih murah berbanding bus atau alat transportasi lainnya. Justeru, anggaran belanja percutian anda dapat diringankan kerana berkongsi dan dibagikan secara adil beramai-ramai.
  9. Sarapan gratis, Manfaatkan sarapan gratis yang disediakan oleh pihak hotel dan makan hingga kenyang. Jika anda Melancong di Eropah, makanan di sana adalah mahal. Dengan memanfaatkan sarapan yang disediakan di hotel, anda boleh mengurangkan lagi biaya pengeluaran anda.
  10. Oleh-oleh atau buah tangan, Buat penelitian di internet atau dalam kalangan rakan atau keluarga yang pernah berkunjung ke tempat percutian yang anda rencanakan. Dapatkan informasi tentang kawasan yang menjual oleh-oleh yang murah. Buat Daftar juga semua nama ahli keluarga dan rakan supaya anda tidak membeli oleh-oleh secara berlebihan. Daftar ini membantu anda berbelanja dengan wajar dan secara adil dan saksama.
  11. Dana Darurat, Simpan 20 persen dari semua anggaran biaya percutian anda untuk dana darurat. Dana ini sangat berguna jika berlakunya sebarang kejadian yang tidak disangka seperti jatuh sakit dan memerlukan rawatan rumah sakit. Dana ini juga membantu anda untuk menampung biaya anda sekiranya anda telah terlebih belanja daripada anggaran biaya perjalanan anda.
  12. Penggunaan uang tunai, Sebaik mungkin coba gunakan uang tunai untuk membayar biaya belanja anda, terutama apabila Melancong di luar negara. Anda akan dikenakan biaya layanan atau bunga  yang tinggi jika menggunakan kartu kredit.


Demikian Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong yang saya tulis ulang untuk anda, semoga dapat bermanfaat. 

0 Komentar Ini Dia Pedoman Penting Sebelum Pergi Melancong Atau Traveling

Posting Komentar

Back To Top