Tempat Wisata Menarik Di Malaysia

Informasi Tempat Wisata Menarik Di Malaysia | Wisata Kuliner Malaysia | Medical Tourims Malaysia

Yuk Melancong Ke Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor

Yuk Melancong Ke Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor - Kampung Kuantan Bestari jaya Selangor atau disebut juga kampung kuantan fireflies memang sangat terkenal oleh atraksi wisatanya di malam hari yang menyajikan binatang kelip-kelip atau bahasa Indonesia sering kita sebut kunang-kunang sebagai wisata andalan kampung kuantan ini. Kunang-kunang atau orang menyebutnya kelip-kelip adalah binatang kecil yang hampir menyerupai lebah dan dia mempunyai 'lampu' kecil dipunggungnya bila tiba malam hari anda akan melihat kelip-kelip tersebut dengan begitu indah dan mempesona.
kampung kelip-kelip kuantan bestari jaya selangor
Beginilah suasana kampung kelip-kelip kuantan bestari jaya selangor dipenuhi kunang-kunang yang sangat indah sekali
Sebelum kita membahas lebih lanjut tentang Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor ini ada baiknya kita ketahui dulu apa itu kelip-kelip atau kunang-kunang, Menurut klasifikasi ilmiah, kunang-kunang adalah sejenis hewan serangga yang hidup dalam hutan basah alami ataupun rawa dimana disitu tersedia banyak makanan untuk dia, kunang-kunang akan memancarkan sinar cahaya yang akan sangat jelas terlihat diwaktu malam hari, efisiensi sinar yang dipancarkan mencapai 96%, kunang-kunang merupakan kelompok lampyridae yang merupakan familia dalam ordo kumbang coleoptera.
Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor merupakan salah satu tempat yang tepat untuk menyaksikan kunang-kunang ini, keindahannya hanya bisa disaksikan dimalam hari, jadi jika anda ingin berwisata ke Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor ini anda disarankan untuk pergi selepas magrib atau sekitar jam 6 waktu Malaysia, karena pada waktu malam hari, kunang-kunang akan keluar sehingga akan menampakkan cahaya yang seolah-olah dikawasan pohon dan hutan tersebut ada dipasang lampu kelip-kelip. Fenomena ini tentu akan memukau siapa saja yang mengunjungi Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor tersebut.
Menurut info yang admin peroleh dari blog kelip2kgkuantan, pengambilan foto atau video dapat diambil dari jarak dekat di atas sampan yang anda sewa, namun sangat disarankan untuk menggunakan kamera infra red atau sejenis kamera night . dark vision yang berkualitas tinggi, atau kamera DSLR sudah sangat lumayan namun jangan memakai flash ketika mengambilnya.

Harga tiket Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor

Untuk pengetahuan anda, tempat wisata menarik kelip-kelip kampung kuantan ini dibuka pada jam 7.45 PM sampai dengan jam 10.30PM, Pelancong dinasehatkan untuk sampai lebih awal sekitar jam 7.00PM, jika ada beragama Islam ada baiknya anda shalat magrib di sekitar kampung tersebut, tempat paling dekat adalah masjid Jamiul Muhammadiah yang terletak bersebelahan dengan tempat wisata Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor.
Harga tiket Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor adalah Rm. 53.00 sudah termasuk GST untuk satu sampan, dalam satu sampan ini bisa memuat 4 orang, jadi jika anda berlibur bersama kawan-kawan atau sahabat akan lebih hemat.

Demikian, semoga informasi yang ditulis ini bisa bermanfaat buat anda yang ingin mengunjungi tempat wisata menarik Kampung Kelip-kelip Kuantan Bestari Jaya Selangor ini.

Back To Top